top of page

Postpartum Depressie

Postpartum Depressie komt helaas steeds vaker voor. Zo'n 20% van de moeders ervaren een PPD.. Dat is te veel!


Na de bevalling ervaart de moeder fysiek zoveel schommelingen en dit kan daarom ook mentaal en psychisch gevoeld worden. Hieronder wat Do's en Don'ts:


DO's + Wees eerlijk met jezelf. Probeer je negatieve houding of gedachtegang niet te maskeren. Geef het toe, accepteer het en kijk wat je er tegen kunt doen. Want er is zoveel tegen te doen. Zowel je voeding als dagelijkse activiteiten hebben een direct en indirect invloed op depressie.

+ Nadat je eerlijk bent geweest naar jezelf toe, is het tijd dat je eerlijk toegeeft aan je partner. Ego opzij en je kwetsbaar opstellen zal een pad naar mogelijkheden leiden.

+ Drink je voldoende water! Te weinig waterinname kan ervoor zorgen dat de afvalstoffen niet goed uit je lichaam verwijderd worden. De toxic-build-up zal een negatieve stroom van energie en gedachtes stimuleren. Dus DRINK UP. Probeer echt natuurlijk mineraalwater te nemen in plaatst van kraanwater. En probeer AUB echt de 1,5 liter per dag te halen!

+ Probeer wat meer discipline in je dagelijkse leven te introduceren. Een structuur in je dag kan al zoveel mentale druk weghalen. Ga op tijd naar bed, introduceer een mini selfcare momentje als de kids slapen, doe wat yoga of ga wandelen. Een richtlijn kan zo behulpzaam zijn en je helpen om ook uit je hoofd te komen. Want, mama ik weet hoe het is om aan 10000 verschillende dingen tegelijkertijd te denken.

+ Ga meer bewegen! Echt waar, je hebt dit nodig. Ik weet dat je fysiek al zoveel geeft aan je kleine of kleintjes. Maar ga ook eens wat bewuster bewegen, zoals een bewuste yoga excercise of een bewuste wandeling maken. Of een andere sport die je aanspreekt. Bewust bewegen maakt echt een verschil in je gemoedstoestand!

+ Stop met ongezond eten! Geen bewerkte etenswaren, geen geraffineerde suikers. Er zijn zoveel gezonde snacks die je ook zelf kan maken. Go for it! Want al die shitty food zal je alleen maar op korte termijn blij maken..voor heel even maar. De volgende dag zal je echt voelen wat voor negatieve impact ongezond eten heeft op je.

+ Doe wat ademhalingsoefeningen, dagelijks het liefst. Al doe je het maar 10 minuten voordat je gaat slapen bijvoorbeeld. Bewust ademen zorgt ervoor dat de zuurstof dieper in het lichaam kan penetreren. Daarnaast helpt het je om in de parasympathetic nervous system te komen. Dus in plaatst van de drukke, altijd maar AAN zenuwstelsel. Geef je het lichaam eindelijk een moment van kalmte en stilte. En juist die stilte gebeurd de meeste genezingswerk. Dus echt een must mama!

+ Neem natuurlijke gezonde supplementen die je helpen je hormonen te balanceren. Bijvoorbeeld placenta pillen. Maar als je deze niet hebt is de andere nummer 1 supplement Shatavari. Het is DE ginseng voor vrouwen in al haar verschillende fases in haar leven. Binnenkort verkopen wij deze supplementen ook!


DON' TS

- Stop met het malen van schuldgevoelens of negatieve gedachtes

- Stop met ongezond eten of drinken

- Stop met te weinig slapen

- Stop met te snel eten of te snel ademen (chill the breath out)

- Stop met lui zijn en geen zelfmomentjes nemen - Stop met jezelf te vergelijken met andere - Stop met hulpeloos gedrag en neem je eigen verantwoordelijkheid - Stop met denken dat je het allemaal niet kan, want je kan het allemaal vrouw!



Een 'safety net' voor de nieuwe mama's is nodig. Dus meer aandacht voor de postpartum fase waarin van te voren rekening gehouden wordt met de moeder na haar bevalling. Ze heeft tijd en ruimte nodig om te herstellen. En dit moet haar ook gegeven worden. Zoals in velen culturen buiten het Westen nog steeds wordt gedaan...is het tijd dat we hier ook aan mee doen.


Daarnaast kunnen de placenta capsules ook zo grote rol hierin spelen! Zo'n


95% van de mama's ervaren daadwerkelijk de positieve krachten ervan.



Ik heb het in mijn postpartum fase ook mogen ervaren. Mijn placenta

pillen waren mijn 'safety net'. Met twee kids alleen thuis zonder hulp moest ik ineens weer alles doen. Zorgen voor de kids, het huishouden, eten enz. terwijl ik voelde dat ik meer tijd nodig had om te herstellen.


Ben je zwanger op dit moment? Denk dan aub aan je postpartum fase. Regel samen met familie en vrienden een postpartum safety net voor jou en je baby straks. En duik dieper in de kracht van je eigen placenta. Het kan zoveel betekenen voor jou gezondheid in je kraamfase.





8 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page